Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

طاها حشمتی - در شرایطی به مصاف معاملات سومین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته کار خود را تحت تاثیر 3 عامل: تحرکات بازار شنبه (فشار فروش یک ساعت پایانی)، جدال بین دولت و شورای رقابت بر سر اعلام نرخ‌‌های جدید خودرو و بالا گرفتن حجم و ارزش معاملات، با فشار اندک عرضه آغاز کرد اما جالب است بدانید که یک دست حمایت‌گر به‌خوبی بازار را مدیریت کرد و با ایجاد تردید در فروش، موجبات افزایش تقاضا را ایجاد کرد تا یک روز فراتر از انتظار، شاهد ثبت یک رشد هر چند محدود در ...

«دست‌ انداز جاده مخصوص !!»  

1) پیش‌بینی بازار ...

طاها حشمتی: در شرایطی به مصاف معاملات سومین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته کار خود را تحت تاثیر 3 عامل: تحرکات بازار شنبه (فشار فروش یک ساعت پایانی)، جدال بین دولت و شورای رقابت بر سر اعلام نرخ‌‌های جدید خودرو و بالا گرفتن حجم و ارزش معاملات، با فشار اندک عرضه آغاز کرد اما جالب است بدانید که یک دست حمایت‌گر به‌خوبی بازار را مدیریت کرد و با ایجاد تردید در فروش، موجبات افزایش تقاضا را ایجاد کرد تا یک روز فراتر از انتظار، شاهد ثبت یک رشد هر چند محدود در دماسنج اصلی بازار باشیم. البته رشد بیش از 1.5 درصدی شاخص هم‌وزن در کنار ثبات ارزش معاملات و مثبت بودن تراز نقدینگی حقیقی‌ها (ورود بیش از هزار میلیارد تومان پول جدید) نشان داد که بخش خوبی از نقدینگی بازار درگیر سهام متوسط و کوچکتر کمتر رشد کرده شده است.

این روزها بسیاری از سهامداران نگران قرار گرفتن بازار در مسیر اصلاحی‌اند اما به این نکته باید توجه داشت که اصلاح ذات بازار بوده و طبیعی است که بعد از رشد یکضرب نزدیک به 25 درصدی، بسیاری به دنبال بهانه‌ای برای فروش سهام باشند و در این بین موش و گربه بازی دولت و شورای رقابت بر سر صنعت پرحاشیه خودرویی، سبب تردید در رفتار بازار شده است. اما انصافا با وجود قد کشیدن قیمت‌ها، می‌بینیم که سمت خرید هم شرایط خوبی دارد و اگر چوب لای چرخ بازار نگذارند، بازار می‌تواند با کمی اصلاح به مسیر درست آغاز شده ادامه دهد.

برخی معقتدند بازار می‌تواند سپر تورمی خوبی برای مهار نقدینگی باشد و همه از این فضا منتفع شوند؛ مشروط بر اینکه تصمیمات خلق‌الساعه‌ای از سوی دولت و البته سران قوا اتخاذ نشود. چراکه ترس عامل اصلی فرار پول است و اگر در این فضا که برخی در پی جابجایی پول و حرکت آن به سمت بازارند، قرار به اتخاذ تصمیمات عجیب و غریب باشد، فضا تغییر خواهد کرد، پول‌ها راهی بازار طلا و ارز، خودرو و مسکن خواهد شد و باری دیگر طوفانی عظیم در بازارهای موازی شکل خواهد گرفت ! در این بین اعتماد ساخته شده هم از بین خواهد رفت و قطع به یقین اعتمادسازی مجدد در این فضا بسیار دشوار خواهد بود.

اما به سراغ صنعت خودرو یعنی چالش شماره 1 این روزهای بازار برویم. بدون تعارف باید پذیرفت که روند معاملات این گروه تاثیر بسزایی در روند کلی بازار دارد. خودرویی‌ها کماکان یکی از گروه‌های پیشرو و به نوعی موتور محرک بازارند. حال ممکن است میزان این اثرگذاری در دوره‌های مختلف و بنا به شرایط بازار متفاوت و با درجات کمتر یا بیشتری باشد. اما موضوع فوق از 2 زاویه برای بازار حائز اهمیت است. زاویه اول، نگرانی ایجاد شده از ناحیه تصمیمات نسنجیده و عدم توجه برخی به شرایط بازار است. در واقع اتفاقات روزهای اخیر این سیگنال را می‌دهد که دولت، شورای رقابت و مجلس در هر زمان و مکانی که اراده کنند، می‌توانند با اظهارات خود و استفاده از تریبون‌ها، بازار را به حاشیه ببرند و لذا همین موضوع می‌تواند مانعی برای جسارت معامله‌گران در حرکت رو به جلوی بازار باشد.

زاویه دوم ماجرا، بساطی است که برای صنعت خودروسازی کشور به راه انداخته‌اند. فراموش نکنیم که یکی دلایل اصلی توقف روند صعودی بازار در اردیبهشت ماه 1401، بازی تلخ دولت و سازمان خصوصی‌سازی بر سر عرضه بلوک خودروسازان بود. در روزهای پایانی دی ماه سال گذشته نیز شورای رقابت با جلوگیری از عرضه خودرو در بورس کالا، شوک جدیدی به این صنعت و سهامدارانش وارد کرد. حال می‌بینیم که باری دیگر شورای رقابت و دولت به جان هم افتاده و به نام حمایت از مصرف‌کننده و به اسم مهار تورم، خریدار، صنعت خودرو و بازار سرمایه را لای در می‌گذارند ... !!

از حیث اثرات رشد قیمت خودرو بر دامنه و سطح تورم باید توجه کرد که در شرایط حاضر هم هیچکس خودرو را با قیمت‌های اعلامی قبلی شورای رقابت که از طریق واگذاری به صورت حمایت از فرزندآوری یا قرعه‌کشی به فروش می‌رسید یا قیمت‌هایی که در بورس با رقابت و البته برای تعداد محدودی خودرو معامله می‌شد، در نظر نمی‌گیرد، بلکه در همه محافل و اذهان و تحلیل‌ها قیمت بازار آزاد و بالاترین قیمت است که منعکس می‌شود. بنابراین اگر قیمت‌های جدید بتواند بخشی از این شکاف قیمتی را پر کند، به خودی خود، اثر تورمی نخواهد داشت، بلکه تنها بخشی از سود بی‌زحمت معامله‌گران را برای پوشش هزینه‌های تولیدکننده اختصاص می‌دهد که خود می‌تواند امری مثبت و کمک به افزایش تولید باشد. لذا باید امیدوار بود بگیر و بنندها در صنعت خودروسازی خاتمه یافته و این صنعت هم هر چه زودتر به ساحل امن سودسازی برسد. نکته مهم اینکه، صنعت خودروسازی به رشد بیش از 35 درصدی قیمت احتیاج دارد و این رقمی که موضوع اختلاف بین قوا است، درد خاصی از دردهای عظیم صنعت خودروسازی دوا نمی‌کند.

البته بازار دیر یا زود از این اتفاق هم گذر می‌کند و پس از کمی دست به دست شدن و شاید اصلاح، مجددا رشد خواهد کرد و از فرصت‌های ایجاد شده نظیر: دلار نیما، تحولات بورس کالا، رشد نفت، آرامش نسبی سیاسی، در پیش بودن گزارش‌های 12 ماهه و فصل مجامع و ... استفاده خواهد کرد؛ به‌خصوص که سیگنال‌های نموداری خوبی هم در نسبت "شاخص هم‌وزن به دلار" (مطابق با نمودار ارائه شده در گزارش روز گذشته) صادر شده است، اما بدون تعارف باید پذیرفت که ترس عضوی فراموش‌نشدنی از ذهن سهامداران و فعالین بازار است و هر کجا که اظهارات زد و نقیض بالا بگیرد، پول مسیر خروج از تالار شیشه‌ای را در پیش خواهد گرفت. قیمت خودرو یکی از آزمون‌های مهم دولت در مواجه با این جریان است ...

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص‌ها، بازار، نوسانات بازارهای جهانی و منحنی ارزش معاملات :

ارزش معاملات

منحنی

3) سر تیتر خبرهای سیاسی و اقتصادی اخبار و شایعات بازار :  

* رئیس کل بانک مرکزی گفت: نرخ بازار آزاد را قبول نداریم. این نرخ صرفاً براساس انتظارات تورمی ناشی از اخبار منفی شکل می‌گیرد و به هیچ وجه با واقعیات اقتصاد ما همخوانی ندارد. ما الآن تقریباً صادرات غیرنفتی‌مان به اندازه واردات می‌شود. حتی اگر نفت نفروشیم بازهم با صادرات غیرنفتی می‌توانیم دخل‌وخرج‌مان را هماهنگ کنیم.

* به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به‌زودی از سازمان برنامه و بودجه می‌رود. یک منبع مطلع در همین زمینه به خبرنگار تسنیم گفت که آقای میرکاظمی در چند وقت اخیر از رئیس‌جمهور خواسته بود که فرد دیگری جایگزین وی شود.

* رییس‌‌جمهور گفت: دست جریان دلالی باید از نظام تأمین و توزیع قطع شود. خود تشکل‌های صنفی بهتر از هر کس دیگری می‌توانند در این راستا ایفای نقش کنند. با وجود همه تحریم‌ها و دشمنی‌ها ذخایر ارزی کشور خوب و قابل اتکاست ! تخصیص به موقع ارز و ثبات قیمت آن از جمله مسائل مهمی است و دولت باید در این دو زمینه از تولید و تأمین‌کنندگان کالاهای اساسی و مواد اولیه حمایت کند.

* وزیر راه و شهرسازی ایران و دستیار ویژه رییس جمهوری روسیه بر توسعه همکاری‌ها در بخش‌های هوایی، دریایی، ریلی، جاده‌ای، «حمل‌و نقل چند وجهی» و استفاده از ظرفیت ترانزیت کالا از مسیر دریایی خزر گفت‌و گو کردند.

* مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: محصولات پرتیراژ ایران‌خودرو ۲۹ درصد و محصولات سایپا میانگین ۱۷ تا ۱۸ درصد افزایش قیمت داشته‌اند. پیش از این میزان افزایش قیمت‌ها بیش از ۴۰ درصد بود که پس از دستور معاون اول رئیس‌جمهوری این قیمت‌ها توسط سازمان حمایت پالایش شد و درصد افزایش قیمت‌ها کمتر شد.

4) بررسی صنایع :

* در گروه فلزی و معدنی معاملات با رگه‌هایی از عرضه در نمادهای بزرگ و فشار تقاضا در برخی از نمادهای کوچک و کمتر رشد کرده دنبال می‌شود. این وضعیت نشان می‌دهد که بازار بصورت مقطعی در حال فاصله گرفتن از سهام بزرگ که رشد خوبی داشته‌اند و حرکت به سمت سهام کوچک که فاصله بالایی با سقف تاریخی دارند، است. در این گروه فولاد مبارکه روند اصلاحی خطی را در باند 600 – 660 تومانی تجربه می‌کند. به نظر فولاد پس از کمی نوسان در این نقاط و کسب انرژی جدید، خود را برای رسیدن به قیمت‌های 900 تومانی اماده کند. تحلیلگران بنیادی سود فولاد برای سال جاری را 130 تومان برآورد می‌کنند و این یعنی فولاد کماکان استحقاق رشد بیشتر را دارد. کاوه، فخوز، کویر، فسازان، ارفع، ذوب و فملی نیز شرایطی مشابه با فولاد دارند. لذا با حرکت درآمدن فولاد، احتمالا تقاضا در کلیت گروه فولادی افزایش خواهد یافت. اما در کوچکترها، اشاره به فرآور داشته باشیم. سهمی که روز گذشته در یک اتفاق مهم موفق به گذر از سد 3.300 تومانی برابر با سقف کانال نزولی خود شد. لذا انتظار می‌رود روند صعودی کوتاه‌مدت در فرآور تا سطوح 4.000 تومانی ادامه داشته باشد. البته فرآور در میان‌مدت قابلیت رسیدن به کانال 5.000 تومانی را هم دارد اما تحقق این امر منوط به انعکاس اتفاقات مثبت بنیادی در عملکرد شرکت است. و در نهایت اشاره به فگستر داشته باشیم که طی روزهای اخیر موفق به گذر از سقف 650 تومانی شد. هدف کوتاه‌مدتی این سهم 800 تومان است و به نظر فتوسا نیز به زودی مسیر فگستر را در پیش بگیرد. بنابراین توصیه می‌شود فگستر را بیشتر زیر نظر داشته باشید.

* اما گروه خودرویی در حالی کار خود را با فشار نسبی عرضه تحت تاثیر مواردی که در ابتدای گزارش به‌طور مفصل بحث شد آغاز کرد که به یکباره رنج مثبت سنگین در نماد خگستر، موجب افزایش تقاضا در سایر نمادهای خودرویی شد. بدون تعارف باید پذیرفت اظهارنظر درخصوص روند حرکتی این گروه در کوتاه‌مدت با توجه به ابهامات ایجاد شده دشوار است اما نمودارهای تکنیکی نشان می‌دهند روند صعودی میان‌مدت (با فرض اصلاح در کوتاه‌مدت) ادامه خواهد داشت. در این گروه خگستر در صورت تثبیت بالای قیمت‌های 520 تومانی، مسیر نسبتا همواری برای رسیدن به تارگت 650 تومانی خواهد داشت. در سوی دیگر ورنا را داریم که در تلاش برای راهیابی به سطوحی بالاتر از مقاومت 820 تومانی است. ورنا چنانچه بتواند در بالای مقاومت یاد شده تثبیت شود، اهداف 1.000 و 1.100 تومانی را دنبال خواهد کرد. اما یکی از سهم‌هایی که طی مدت اخیر اصلاح زمانی خوبی داشته و روز گذشته با افزایش تقاضا به قیمت‌های درصد مثبت رسید، زامیاد است. خزامیا در 9 ماهه ۱۴۰۱ در حدود 11.700 میلیارد تومان فروش داشته و موفق شده این رقم را در پایان دوره 12 ماهه (به کمک فروش 5.732 میلیارد تومان فصل زمستان) به حدود 17.500 هزار میلیارد تومان برساند. مقدار فروش شرکت در سال اخیر با رشد خوبی همراه بوده به‌طوری که از فروش میانگین سالانه ۳۶ هزار دستگاه به حدود 48 هزار دستگاه رسیده است. نرخ‌های فروش شرکت در ماه‌های پایانی سال با رشد همراه بوده و به نظر می‌رسد پتانسیل افزایش نرخ حداقل 20 درصدی برای سال جاری وجود دارد. زامیاد می‌تواند برای سال جاری رشد مقداری فروش را با توجه به طرح‌های توسعه داشته باشد. بنابراین زامیاد را در سطوح فعلی بیشتر باید زیر نظر داشت چراکه پس از اصلاح فعلی، باری دیگر رشد خوب و حرکت سهم به سمت سطوح 620 تومانی را خواهیم داشت. (بطور کل باید منتظر ماند و روند معاملات خودرویی‌ها تحت تاثیر روشن شدن میزان افزایش نرخ‌ها را بررسی کرد ...)

* در گروه تجهیزاتی که بارها تاکید شد، تقاضای قدرتمندی را در اکثر نمادها شاهد هستیم. در راس این گروه فاذر قرار دارد که روز گذشته بواسطه رشد 50 درصدی و به دلیل ضرورت برگزاری کنفرانس متوقف شد. در سوی دیگر حفاری را داریم که با تثبیت در کانال 500 تومانی خیز بلندی برداشته است. حفاری فابلیت شناسایی سود تسعیر نرخ ارز در گزارش 12 ماهه را دارد. برای این سهم پیشروی تا قیمت‌های 700 – 710 تومانی مدنظر است. اما یکی از نمادهای خوش‌بنیادی این گروه مپنا است که روز شنبه با جذب نقدینگی سنگین توسط حقیقی‌ها موفق به شکست پر قدرت مقاومت 1.450 تومانی شد. لذا به نظر مپنا به مرور بتواند تا قیمت‌های 2.000 تومانی به رشد خود ادامه دهد اما با توجه به دامنه نوسان 7 درصدی، احتمالا به مرور شاهد کُند شدن روند صعودی در این نماد باشیم. در این گروه منفی‌های بترانس هم برای خرید بد نیست. بترانس یکی از سهم‌هایی است که علاوه بر عدم ثبت بازدهی مناسب در دوره رونق سالهای 98 و 99، اصلاح سنگینی را تجربه کرده و فعلا هدف نخست 400 – 420 تومانی را دنبال می‌کند. البته اگر اهل ریسک و حضور در بازار پایه هستید، شساخت هم گزینه خوبی برای نوسان‌گیری خواهد بود.

* و در نهایت اشاره به نماد حآفرین از گروه حمل و نقلی داشته باشیم. این سهم از نظر بنیادی حرف خاصی برای گفتن ندارد. اما گویا برخی از حال جمع‌آوری شناوری جهت آغاز یک حرکت رو به جلوی نوسانی در این نماد هستند. 420 تومان کف سهم است و لذا به مرور روند صعودی جدیدی برای این نماد تعرف خواهد شد.

5) بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها:

* در گروه سنگ‌آهنی، نگاهی به کگل داشته باشیم که اخیرا رشد نسبتا خوبی داشته و دلیل اصلی این موضوع، امیدواری بازار به بهبود وضعیت بنیادی شرکت برای سال پیش رو است. کگل در دوره 9 ماهه سود 331 ریالی را محقق کرد. سود بهار 134 ریال، تابستان 53 و پاییز 144 بوده است. مجموع سود دوره 9 ماهه مشابه سال گذشته 779 ریال بوده است. حاشیه سود ناخالص شرکت در تابستان 13 درصد و در پاییز 22 درصد بوده که نشان از کاهش و بهبود بهای تمام شده محصولات دارد. این شرکت در اسفند فروش 63.754 میلیارد ریالی را ثبت کرده است. این رقم به ترتیب 165 و 104 درصد بیشتر از درآمد ماه گذشته و میانگین فروش 12 ماه اخیر است. کل درآمد سال گذشته 490,875 میلیارد ریال گزارش شده است. بنابراین کگل در دوره 12 ماهه موفق شده تنها 76 درصد از بودجه سال گذشته را محقق کند. گندله محصول اصلی این شرکت است. نرخ این محصول در اسفند ماه با رشد 19 درصدی نسبت به ماه گذشته 39 میلیون ریال به ازای هر تن گزارش شده است. کگل در اسفند تحت تاثیر بهبود نرخ محصولات قسمتی از عقب افتادگی خود را جبران کرد. ضمن اینکه رشد نرخ محصولات عاملی برای تقویت سود شرکت خواهد بود. در مجموع انتظار می‌رود کگل در کوارتر پایانی سال به لطف شناسایی درآمد سرمایه‌گذاری‌ها با رشد خوب سودآوری همراه باشد.

* در گروه پتروشیمی و در شاخه متانول‌سازان به سراغ شفن برویم که طی مدت اخیر تحت تاثیر اخبار دریافت خوراک با دلار نیمای 28,500 تومانی رشد خوبی را ثبت کرده و پس از کمی اصلاح می‌‌تواند تا قیمت‌های 1.000 تومانی به رشد خود ادامه دهد. شفن در دوره 9 ماهه سود 345 ریالی را محقق کرد. سود بهار و پاییز به ترتیب 175 و 209 ریال و زیان تابستان (39) ریال بوده است. مجموع سود دوره 9 ماهه مشابه سال گذشته 786 ریال بوده است. حاشیه سود ناخالص شرکت در تابستان 12 درصد و در پاییز 32 درصد بوده است. که علت اصلی آن رشد نسبی نرخ محصولات بوده است. شرکت در اسفند رکورد فروش 13.111 میلیارد ریالی را ثبت کرده است. این رقم به ترتیب 264 و 90 درصد بیشتر از درآمد ماه گذشته و همچنین میانگین فروش 12 ماه اخیر است. کل درآمد سال گذشته 93.998 میلیارد ریال گزارش شده است. بنابراین شفن در دوره 12 ماهه موفق شده 88 درصد از بودجه سال گذشته محقق کند. متانول و اسید استیک بیشترین وزن سبد فروش این شرکت را تشکیل می‌دهد. نرخ فروش این محصولات در اسفند با افزایش 26 و 11 درصدی در مقایسه با نرخ فروش ماه گذشته به ترتیب 104 و 123 میلیون ریال به ازای هر تن گزارش شده است. جهش نرخ محصولات موجب شده شفن در اسفند ماه کل فروش دوره گذشته خود را محقق کند بنابراین انتظار می‌رسد این شرکت در کوارتر آخر از سود به مراتب بهتری نسبت به دوره مذکور برخوردار باشد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24